عنوان خبر :  با هدف بررسی قارچ‌های همزیست با گیاهان و امنیت غذایی؛ نشست تخصصی پدافند غیرعامل با محوریت تهدیدات زیستی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد


نشست تخصصی پدافند غیرعامل با محوریت تهدیدات زیستی با هدف بررسی قارچ‌های همزیست با گیاهان و امنیت غذایی با حضور رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مدیرکل پدافند غیرعامل استان گلستان و جمعی از اعضای هیأت علمی، مدیران و کارشناسان استانی، چهارشنبه، نوزدهم اردیبهشت‌ماه در سالن توحید دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این نشست گفت: در کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های متعدد وجود دارد که می‌توان تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کرد.

دکتر شتایی با اشاره به اینکه بحث امنیت غذایی یکی از مسائل و چالش‌های جهانی محسوب می‌شود، بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور و ظرفیت‌های مردمی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در تولید تأکید کرد.

وی تلفیق تجارب حاصله در بخش اجرایی و دانش تولید شده در دانشگاه‌ها در جهت رفع چالش‌های استان و کشور را ضروری دانست و افزود: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آمادگی کاملی برای انجام فعالیت‌های مشترک با بخش اجرایی در جهت حل معضلات و تهدیدات در استان و کشور دارد.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان گلستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه طبق مطالعات انجام شده در استان گلستان، در حوزه‌های مختلف، تهدیدات شناسایی شده‌اند که تهدیدات زیستی در رتبه‌ نخست این تهدیدات معرفی شده است.

دکتر محمد تقی محمدی افزود: تهدیدات زیستی گستره وسیع و متنوعی داشته که انسان، دام‌ و طیور، کشاورزی و زراعت، منابع طبیعی و محیط زیست، آب، غذا و دارو را شامل می‌شود.

وی نقش دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان را با توجه به قدمت و ظرفیت علمی مناسبی آن در حل چالش‌های و تهدیدات استانی مؤثر دانست و گفت: در اداره کل پدافند غیرعامل استان به دنبال استفاده از نظرات علمی افراد متخصص در حوزه‌های مختلف هستیم و اساتید دانشگاه می‌توانند در مقابله با تهدیدات شناسایی شده نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشند.

سپس دبیر علمی این نشست بیان داشت: در حوزه گیاهپزشکی تهدیدات زیستی متعددی وجود دارد که ورود آفات و نحوه مقابله با این آفات را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین این تهدیدات نام برد.

دکتر ندیمی افزود: موضوع برداشت بی‌رویه قارچ‌های ترافل در استان به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود و متأسفانه بحث قاچاق قارچ ترافل به یک معضل استانی تبدیل شده است.

وی در پایان بر همکاری دانشگاه و بخش اجرایی در راستای حل چالش‌ها و معضلات استان تأکید کرد.

گفتنی است در این نشست دو سخنرانی با موضوع بررسی قارچ‌های خوراکی (اهمیت قارچ‌ها در طبیعت، معرفی قارچ‌های خوراکی همزیست با گیاهان، راهکارهای فشار به طبیعت با توسعه سایر قارچ‌ها) و بررسی قارچ‌های میکوریزا (اثربرکربن و کنترل گرمایش جهانی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، کنترل تنش های محیطی) به ترتیب توسط دکتر سید اسماعیل رضوی و دکتر الهام ملک زاده، از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و یک سخنرانی توسط دکتر جعفرنیا، مدیرعامل شرکت دانش بنیان هیرکان استرآباد با موضوع پرورش قارچ‌های ترافل انجام شد.

 تاریخ ارسال خبر :   19 اردیبهشت 1403 - 12:44    |     تعداد بازدید :   214
 ارسال کننده :   روابط عمومی    |      کد خبر :   17591
 کلید واژه ها :   دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان- پدافند غیرعامل- قارچ ترافل- امنیت غذایی
نظر شما

حاصل عبارت  21 + 6 :